4 ting, du skal overveje, inden du vælger webshop system

4 ting, du skal overveje, inden du vælger webshop system

At vælge webshop system kan være lidt en jungle. Du tænker nok mest på, at du skal have en webshop, der fungerer på mobil og kan tage imod MobilePay. I denne post gennemgår vi 4 ting, du også bør overveje, inden du vælger dit webshop system

Vil de binde dig?

Nogle shopsystemer har binding på 6 eller 12 eller flere måneder. Altså forstået på den måde, at når først du har åbnet webshoppen, så forpligter du dig til at være kunde ved dem i 12 måneder.

Her bør du spørge dig selv: “Hvorfor har de brug for at binde mig?”.

Det har de jo kun brug for, hvis de tænker, at du har lyst til at forlade dem igen. Altså de tænker selv “vores kunde vil nok hurtigt vælge os fra, hvis de kan”.

Hvis din leverandør selv tror, at du vil forlade dem, så har de næppe stor tiltro til deres eget produkt. Produktet skal helst være så godt, at du bliver ved dem.

Så vælg et shopsystem uden binding.

Kan du få lov at eksportere dine data?

Lad os være helt ærlig: Det er dig, der har oprettet alle kategorier og produkter. Det er dig, der har fået alle ordrerne og kunderne. Er det ikke kun fair, at du får alle de oplysninger, hvis du har brug for det?

Jo – det er fair.

Derfor bør du vælge et shopsystem, hvor du nemt kan eksportere dine ordrer og produkter uden det skal koste dig noget. Det er dine data – selvfølgelig skal du have mulighed for at lave en eksport af disse data.

“Hvad bruger man sådan en eksport til” kan du med rette spørge

Jamen det har mange anvendelsesmuligheder. Rigtigt mange kan godt lide at have deres egen back-up af oplysningerne. Så de tager hvert halve år lige en eksport af deres produkter og ordrer.

Der er også folk, der foretrækker at analysere ordrer, produkter i et regneark og så er det også rart at kunne eksportere data.

Der er også den helt legitime grund, at man er ved at skifte shopsystem og derfor gerne vil være fri for at oprette alle varerne på ny. Så er det virkeligt rart, at man kan eksportere varerne fra det gamle shopsystem.

Så sørg for at dit nye shopssystem har mulighed for at eksportere varer og ordrer.

Kan du selv bygge til det?

Når din webshop vokser sig stor, så har man tit et ønske om at tilføje et eller andet. Det kan være en informationsskærm, der selv trækker nogle data fra shoppen. Det kan være man vil integrere det med en speciel lagerløsning eller fragtløsning eller hente oplysninger fra sin leverandør. Intet shopsystem har alle integrationer, så du finder næppe det shopsystem, der lige har de integrationer, du skal bruge om 3 år. Derfor er det vigtigt, du skal kan bygge noget op imod dit shopsystem. For at man kan gøre det, skal dit shopsystem have et API eller et REST interface. Det er en måde, hvor du selv kan få udviklet en service, der snakker med dit webshop system. Lad os tage et eksempel.

Du sælger el-artikler og får dem leveret dag til dag fra din leverandør. I har over 30.000 varenumre og leverandørens varelager justerer sig dagligt.

I stedet for at du skal uploade en ny lagerliste hver dag, så kan du bygge en service, der henter lagerstatus fra din leverandør f.eks. hver 4. time og så opdaterer din webshops lager med leverandørens lager. På den måde sparer du en masse manuelt arbejde.

Så når du vælger webshop system, skal du sikre dig der er et API eller et REST interface, som din programmør kan bruge til at udbygge integrationer med.

Hastighed

Hastighed er en af de vigtige parametre for både Google og brugerne i dag. Det er ekstremt sjældent du ser en top 1-3 placering i Google, som er en meget langsom hjemmeside. For Google har opdaget, at brugerne ikke gider vente på langsomme hjemmesider.

Der er lavet enormt mange undersøgelser, der viser, at din konverteringsrate falder, når din side bliver langsom. Så det er endnu en grund til at sørge for, at din nye webshop loader hurtigt. Det kan blive ekstremt dyrt på den lange bane.

Så når du vælger webshop, så test at den kan optimeres til at loade hurtigt på Google værktøj til at måle websitespeed. Sørg også for at du får tjekket hele check ud-processen. Det er ikke kun nok at dine produktsider loader hurtigt. Det skal også gå forholdsvis hurtigt med at kunne gennemføre valg af fragtløsning og betalingen. Det er nemligt det sted på din webshop, som alle dine kunder skal igennem.

Hvilken webshop kan alt det her?

Vælger du et open source system som Magento eller Prestashop, så kan du få alt det her (bemærk dog, der skal skrues lidt på knapperne for at Magento kommer op i hastighed – særligt på deres check ud).

Du kan også vælge et hosted shopsystem som f.eks. det danske webshop system Shoporama.

Shoporama er særligt kendt for sin hastighed og opfylder også de øvrige krav. Du kan få Shoporama for under 33,- ex moms om måneden.

Se dig godt for inden du vælger shopsystem. Det er besværligt, tidskrævende og kan være dyrt at skulle skifte shopssystem, så hellere bruge nogle dage på at vælge rigtigt fra starten.

Anders Vajhøj

Anders Vajhøj

Hej mit navn er Anders Vajhøj, og jeg er uddannet i international handel og markedsføring. Jeg har + 8 års erfaring med hjemmesider, og arbejder til dagligt med at udvikle hjemmesider.

Vi vil med glæde høre dine tanker

Skriv en kommentar

Onlinebloggen
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart