En god CSR-profil er vigtig for din virksomhed

En god CSR-profil er vigtig for din virksomhed

CSR er en forkortelse af ”Corporate Social Responsibility” og dette begreb dækker over det miljømæssigt og samfundsmæssigt ansvar virksomheden har.

De senere år er CSR begyndt at fylde mere og mere i både store og lille virksomheder.

Går vi bare 10 år tilbage, så var der slet ikke noget der hed CSR, og de fleste virksomheder gjorde ikke en aktiv indsats på dette område.

CSR er blevet en stor del af mange virksomheder, og mange af de helt store virksomheder udarbejder CSR-rapporter, der har til formål at beskrive, hvordan virksomheden har taget deres miljømæssigt og samfundsmæssigt ansvar.

Mange bruger også deres CSR-profil i deres branding, og på den måde viser omverdenen, at de tager et miljømæssigt og samfundsmæssigt ansvar.

Virksomheder konkurrerer ikke kun på pris længere!

Hidtil har det største konkurrenceparameter været pris, når vi skal købe noget.

Men på trods af at pris stadig er en af de mest væsentlige parameter, når vi køber ting, så er flere også blevet bevist om, at de kun handler med virksomheder der har en god CSR-profil.

Det gælder ikke kun private, men i høj grad også virksomheder, som tager et aktivt valg i forhold til CSR.

Og nogle virksomheder køber/samarbejder ikke med virksomheder, der ikke har en CSR-profil.

Eksempel på virksomhed der tager aktive CSR-valg

Et godt eksempel på dette er KarmaCool.dk, som har en god CSR-profil og tager aktive valg, når de udvælger varer til deres køleudstyrs virksomhed.

De køber f.eks. kun varer til deres lager, der overholder følgende krav:

  • Bedre energi rating end D.
  • Køleudstyr der har en minimumisolering på 55 mm.
  • Køleudstyr der bruger miljøvenlige kølegasser.
  • Køleudstyr der har en minimumsklimakasse på 3 eller 4.
  • Producenter bruger ikke børnearbejde.
  • Producenter har en aktiv CSR-profil.

KarmaCool.dk har også udviklet deres eget CSR-mærke, deres kunder kan bruge på deres hjemmeside.

Dette mærke skal vise deres kunder, at de har taget et aktivt valg, når de har købt køleudstyr til deres forretning, og de dermed tænker på det miljømæssige og samfundsmæssige aspekt.

Implementering af CSR kan give en positiv økonomisk effekt

Der er god branding i at have en god CSR-politik, men der er også undersøgelser der viser, at virksomheder får en positiv økonomisk effekt ved at implementerer CSR i virksomhedens strategi.

En af de primære grunde til den positive økonomiske effekt er at CSR bl.a. har fokus på at reducere en lang række områder såsom; affald, energi og vand.

Der er således nogle godt fordele ved, at begynde at implementer CSR i virksomheden, og både store og små virksomheder bør tænke CSR.

Hej mit navn er Anders Vajhøj, og jeg er uddannet i international handel og markedsføring. Jeg har + 8 års erfaring med hjemmesider, og arbejder til dagligt med at udvikle hjemmesider.

Vi vil med glæde høre dine tanker

Skriv en kommentar

Onlinebloggen
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart