Fordele og ulemper ved busreklamer og anden offline markedsføring
Reklame
Det er ikke nogen hemmelighed, at de fleste virksomheder bruger størstedelen af deres budget på at markedsføre sig på nettet. Det hænger sammen med, at der er adskillige fordele forbundet med online marketing, hvilket blandt andet omfatter effektiviteten og målbarheden.
Særligt det faktum, at du har mulighed for at måle på, hvorvidt en given annonce eller indsats er rentabel, er en markant fordel. Derfor foretrækker mange virksomheder at bruge store dele af deres marketingbudget på dette, men det betyder ikke, at offline markedsføring bør ignoreres.
Fordele ved offline markedsføring
Der findes flere forskellige former for offline markedsføring, der kan vise sig at være yderst effektive. Blandt andet er der mange, der har stor succes med reklamer på busser, hvilket hovedsageligt skyldes, at denne form for reklamer bryster sig af en imponerende brandingværdi.
Driver du en virksomhed, der endnu ikke har gjort sig synderligt meget i offline markedsføring, er det værd at undersøge dine muligheder.
Der er nemlig talrige fordele forbundet med dette, hvilket blandt andet omfatter nedenstående:
- Du får altid en fast pris
- Det har en høj brandingværdi
- Du har mulighed for at være kreativ med reklamerne
- Kan skabe god synergieffekt med online markedsføring
Ulemper ved offline markedsføring
Til trods for, at der er fordele forbundet med offline markedsføring, betyder det ikke, at du straks skal kaste dig ud i det. Det er nemlig vigtigt, at du også er opmærksom på, at der er ulemper forbundet med det.
Det faktum, at der også er ulemper forbundet med det, er naturligvis med til at gøre, at mange afholder sig fra at bruge det. Om det også vil være tilfældet for dig er en afvejning, som du selv skal gøre, hvor du bl.a. bør overveje størrelsen af dit marketingbudget.
Blandt ulemperne ved offline markedsføring finder du følgende:
- Svært at måle på ROI (Return on Investment)
- Det er vanskeligt at målrette reklamerne
- Du kan ikke afregne pr. leveret kunde e.l.
- Er ofte ikke en nødvendighed for virksomheden
De fleste virksomheder bruger offline markedsføring til branding
En stor del af de virksomheder, der ender med at kaste penge efter offline markedsføring, gør det med den viden, at det næppe vil være noget, der skaber et direkte afkast. Af denne grund er det også meget udbredt, at denne form for marketing ofte bruges til branding.
Eksempelvis vil man kunne bruge store skilte, busreklamer, sponsorreklamer på stadion samt reklamer i avisen til at styrke sit brand.