Hvad er søgemaskineoptimering?

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er en proces, hvor du målrettet optimere din hjemmeside/webshop, så søgemaskinerne såsom Google, Bing, osv. bedre forstår det indhold der er på en given hjemmeside/webshop.

Det er primært Google, der er i fokus, når vi snakker søgemaskineoptimering i Danmark, fordi langt de fleste i Danmark anvender denne søgemaskine. (90% af danskerne bruger Google til at søge online).

Søgemaskineoptimering dækker over en lang række teknikker, der kan anvendes til at optimere en hjemmeside/webshop.

Disse teknikker skal gøre din hjemmeside mere attraktiv og læselig for Google, hvilke Google gerne skulle belønne med højere placeringer i deres søgemaskine.

Søgemaskineoptimering er generelt delt op i to kategorier, hvilke er hhv. On-page og Off-page optimering.

  • On-page søgemaskineoptimering er optimering af alt indhold på din hjemmeside/webshop.
  • Off-page søgemaskineoptimering er løbende linkbuilding og udvikling af sociale signaler.

–  Få en pris på seo optimering her.

Hvorfor søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering har til formål at skaffe organisk trafik til din hjemmeside/webshop, og denne trafik skulle gerne konverteres til salg eller leads.

De færreste der søger på Google kommer ikke længere end side 1, og langt de fleste ser faktisk kun de 5 første søgeresultater.

Derfor er det også vigtigt, at havde fokus på søgemaskineoptimering, så din hjemmeside/webshop kommer helt op i Google’s organiske resultater, så du rent faktisk får mere trafik.

I forhold til Google Adwords så er trafikken fra de organiske resultater i princippet gratis, og det koster dermed ikke noget, når besøgende trykker på din hjemmeside/webshop i de organiske resultater.

Grunden til at det kun i princippet er gratis, er fordi at de fleste, der har top placeringer i Google, har betalt penge til et markedsføringsbureau for at varetage deres søgemaskineoptimering.

Men hvis du selv kan finde ud af søgemaskineoptimering og opnå gode placeringer i de organiske resultater i Google, så er den trafik gratis, og kræver kun din indsats.

5 On-page optimeringer du selv kan lave

Her er 5 On-page optimeringer du selv kan lave, hvis du ønsker at prøve kræfter med søgemaskineoptimering.

  • Titel beskrivelse – Lav unikke titel beskrivelser til alle dine sider, hvor du inkluderer dit fokus ord. En titel beskrivelse bør være 50-60 karakterer. Når du har tilføjet din titel beskrivelse, så kan du evt. tilføje dine USP’er (Unique Selling Proposition) eller en CTA (Click to Action).
  • Meta beskrivelse – En meta beskrivelse er en uddybning af titel beskrivelsen, og har til formål, at fortælle potentiale besøgende mere om hvad siden omhandler. En meta beskrivelse bør også indeholde din fokus ord.
  • Overskrifter – Din H1 overskrift bør altid indeholde dit fokus ord, og derudover kan det være en god ide at lave nogle H2’er og H3, der indeholder søgeord der har relation til dit fokus ord. Overskrifter på din hjemmeside/webshop hjælper søgemaskinen til at forstå, hvad dit indhold omhandler.
  • Interne links – Lav interne links på din hjemmeside/webshop, hvor det giver mening. F.eks. hvis du har skrevet et blogindlæg om et af dine produkter, så skal du lave et link fra dit blogindlæg, til det produkt du omtaler i blogindlægget. Interne links hjælper søgemaskinerne med at forstå din hjemmeside/webshop bedre.
  • Optimering af billeder – Hvis du bruger billeder på din hjemmeside/webshop, så bør du ændre billedes navn til dit fokus ord, og inkludere fokusordet i ALT tag’et. Ved at ændre billedes navn til fokusordet og tilføje det i ALT tag’et, hjælper du søgemaskinerne med at forstå det billede du har uploadet.

Anders Vajhøj

Anders Vajhøj

Hej mit navn er Anders Vajhøj, og jeg er uddannet i international handel og markedsføring. Jeg har + 8 års erfaring med hjemmesider, og arbejder til dagligt med at udvikle hjemmesider.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Onlinebloggen
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart