SEO-billeder – Sådan optimerer du dine billeder til søgemaskinen

Søgemaskineoptimering af billeder

På stort set alle hjemmesider er der tilføjet billeder til deres indhold, hvilke også er en god ide, da billeder er et fremragende værktøj til at understøtte indholdet på en hjemmeside.

Derudover kan billeder også være med til, at forbedre en hjemmesides organiske placeringer, hvilke giver mere trafik til en hjemmeside.

Som med alt andet indhold på en hjemmeside så skal billeder også SEO-optimeres, så der er bedre chance for, at Google kan læse og forstå en hjemmesides billleder.

I dette indlæg vil vi give dig en forståelse for SEO-optimering af billeder, og give dig nogle gode råd til hvordan du kan optimere dine billeder.

Optimering af filstørrelse

Langsomme hjemmesider skyldes i langt de fleste tilfælde store og tunge billeder, der øger hjemmesidens loading betydeligt, hvilke ikke er hensigtsmæssigt ift. SEO.

Der er dog en række ting, du kan gøre for, at minimere størrelsen på dine billeder, hvilke er hhv. tilpas billedets dimensioner, komprimering af billede og valg af korrekt filtype.

Tilpasset dimensioner

Inden du uploader et billedet til dit indhold, så bør du tilrette billedets dimension, så det er tilpasset hjemmesiden.

Hvis f.eks. hjemmesiden har en bredde på 1200 px, så giver det f.eks. ikke mening at uploade et billede med en bredde på 2400 px.

Et for stort billede vil blot øge filstørrelsen, og så skal hjemmesiden også bruge tid på at formindske billedet igennem en kode, hvilke forringer hjemmesidens hastighed. 

Komprimering af billeder

For at formindske filstørrelsen kan du bruge et af de mange forskellige komprimeringsværktøjer, der findes rundt omkring på nettet.

Normalt vil du kunne komprimere et billede til, at fylde 40% – 70% mindre uden at kvaliteten bliver dårligere.

Der findes komprimeringsplugins til de fleste CMS systemer, og så findes der også nogle onlineværktøjer som bl.a. https://tinyjpg.com/, der kan komprimere dine billeder.

Vælg den korrekte billedtype

Der findes mange forskellige billedtyper, og før du begynder at tilføje billeder til dit indhold, så bør du være sikker på, du vælger den bedste billedtype, der fylder mindst uden at kvaliteten bliver dårligere.

De to mest anerkendte billedtyper til hjemmesider er PNG og JPEG.

Hvilken filtype du skal bruge, kommer an på billedet der skal uploadets.

Her er nogle tommelfingerregler:

  • PNG: Er bedst at bruge til billeder/grafik med hvid/gennemsigtig baggrund.
  • JPEG: Er bedst til større billeder taget af en fotograf.

Tilføj ALT tekst, titel og billedtekst til dine billeder

Når du uploader et billede til din hjemmeside, så kan du samtidig tilføje nogle metadata: ALT tekst, titel, beskrivelse og billedtekst.

Søgemaskinerne er ikke gode til, at afkode billeder (endnu), det er derfor vigtigt, at tilføje nogle metadata der kan hjælpe søgemaskinerne med at afkode et billede.

Billedoptimering

Søgemaskine-optimering af billede – Lånt af seobility.net

ALT tekst

ALT teksten er det metadata, der i søgemaskinen giver mest værdi, hvilke også betyder, at det er vigtigt at tilføje ALT-teksten, når du optimere dine billeder til søgemaskinen.

ALT teksten er også, det der bliver vist, hvis brugeren har slået billeder fra, eller der sker en fejl, der resulterer i, at hjemmesiden ikke kan uploade billederne.

Titel

Titel fortæller søgemaskiner billedets navn, og når det kommer til søgemaskine-optimering, så er titel det mindst vigtige metadata.

Titel tilføjer dermed ikke billedet mere værdi ift. bedre placeringer i søgemaskinen.

Når du holder musen over et billede, så vil der komme et ”tool tip” frem med billedets titel.

Billedtekst

En billedtekst er den tekst der står lige nedenunder et billede og har bl.a. til formål at give brugerne en beskrivelse af billedet.

Flere undersøgelser har vist, at en billedtekst læses oftere end almindelig brødtekst.

Det betyder, at brødteksten kan være med til, at fastholde dine besøgende længere, så du forbedre den tid dine besøgende er på din hjemmeside.

Længere besøgstid sender et signal til søgemaskinerne om, at dine brugere finder dit indhold interessant, og det belønner søgemaskinerne med bedre placeringer.

Anders Vajhøj

Anders Vajhøj

Hej mit navn er Anders Vajhøj, og jeg er uddannet i international handel og markedsføring. Jeg har + 8 års erfaring med hjemmesider, og arbejder til dagligt med at udvikle hjemmesider.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Onlinebloggen
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart