Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en del af SEO, og går ud på at bygge links til din hjemmeside med det formål at øge din hjemmesides synlighed i de organiske søgeresultater på Google.

 

For at opnå gode placeringer i de organiske søgeresultater, skal din hjemmeside være SEO optimeret, og havde links der peger på din hjemmeside (linkbuilding).

 

Du kan enten selv bygge nye links til din hjemmeside, eller du kan hyre en online marketing konsulent.

 

Hvorfor er linkbuilding vigtig for dine placeringer?

Google har lavet mange algoritmer, der har til formål at vurdere hjemmesider, og hvordan de skal placeres i de organiske søgeresultater.

 

Disse algoritmer ser på en lang række af forskellige faktorer, hvor links til en hjemmeside er en af de faktorer, der har højest indflydelse på en hjemmesides placering.

 

Et link til en hjemmeside ser Google som en slags anbefaling, hvilke Google belønner med bedre placeringer i søgeresultatet.

 

Der er stor forskel på links/anbefalinger, de bedste links kommer fra hjemmesider med stor autoritet og relevans til din hjemmeside.

 

Et link fra et site med ingen autoritet og ingen relevans, giver ikke din hjemmeside værdi, og hvis linket skulle give værdi, så er værdien meget lav, og evt. skadelig for din hjemmeside.

 

Du bør ikke kun fokusere på links fra hjemmesider med høj autoritet og høj relevans.

 

Et link fra et site med autoritet og ingen relevans kan sagtens give link juice videre til din hjemmeside. Og omvendt.

 

I bund og grund handler linkbuilding om, at havde en linkprofil med diversitet, hvilke vil sige, du skal havde links fra hjemmesider med både høj og lav autoritet.

 

De links med høj autoritet og høj relevans giver bare mest værdi, og kan virkelig være med til at forbedre placeringer i Googles søgeresultater.

 

I de tidligere Google dage var det antallet af links der havde størst indflydelse på Googles søgeresultater, men i 2012 lavede Google en opdatering, der går under navnet ”Penguin”, der havde til formål at fokuserer mere på kvaliteten af links og ikke antallet.

 

Sådan får du gode links til din hjemmeside

Når du skal lave linkbuilding til dit site, så er det vigtigt, at kunne vurdere, hvilke links der er gode og hvilke links der er dårligere.

 

På den måde spilder du ikke din tid på, at bygge links der ikke giver bedre placeringer.

 

Når du skal vurdere om et link har værdi for din hjemmeside, skal du se på autoritet og relevans.

 

Når det så er sagt, så kan du sagtens få bedre placeringer med et link fra en hjemmeside med høj autoritet og ingen/lav relevans. Og omvendt.

 

Men hvis du finder en hjemmeside med lav autoritet og relevans, så bør du måske undgå at bygge links fra denne hjemmeside, da dette link potentielt kan være skadelig for din hjemmeside.

 

Der er også en række andre faktorer der har indflydelse på et links værdi, såsom ankertekst, placering, og no-follow vs do-follow.

 

Sådan undersøger du en hjemmesides autoritet

Til at undersøge en hjemmesides autoritet, kan du bruge Ahrefs backlink checker, som bl.a. viser værktøjet ”Domain Rating”, som er et nøgletal der, vurdere en hjemmesides autoritet ud fra linkprofil.

 

Domain Rating” går fra 0-100, hvor 100 er den højeste autoritet.

 

Hvis du bruger linket i dette afsnit, kan du gratis og hurtigt tjekke en hjemmesides autoritet, og på den måde vurdere et links autoritet.

 

Domain rating Sådan kan du tjekke en hjemmesides autoritet med Ahrefs “Domain Rating”

 

Links fra hjemmesider med relevans giver mere værdi

Når du skal vurdere om en hjemmeside har relevans til din hjemmeside, så er det en god ide at undersøge hjemmesidens indhold og bruge dette som vurderingsgrundlag.

 

Hvis du skal havde link til en hjemmeside med f.eks. ski udstyr så kunne hjemmesider indenfor emnerne: rejser, feriedestinationer, udstyr, gadgets, mode, mv. havde relevans for din hjemmeside. 

 

Vil du tage skridtet videre kan du undersøge hjemmesidens linkprofil, og undersøge om hjemmesidens indgående links kommer fra hjemmesider der også kan havde relevans for din hjemmeside.

 

Sådan får du mest værdi ud af dine links

Når du aktivt arbejder med linkbuilding, så er der en række teknikker du skal havde styr på inden du begynder.

 

Et link indeholder altid en ankertekst og der findes seks forskellige typer af ankertekster.

 

Det er vigtigt at bruge ankertekster korrekt, så du får mest værdi og undgår at blive “straffet” af Google.

 

Derudover findes der også forskellige typer af link attributes, der er lavet til forskellige formål.

 

Mængden af linkjuice der bliver givet videre, til den linket hjemmeside er forskellig, alt efter hvilke link attribute der bliver brugt.

 

Dette indlæg er meget begyndervenligt, så hvis du vil havde mere avanceret viden om emnet, kan du få det her.

 

Ankertekst fortæller hvad et link omhandler

Ankertekst er den tekst, du kan klikke på for at blive videreført til det link, der er koblet til ankerteksten.

 

Ankerteksten har til formål at fortælle besøgende og Google, hvad de kan forvente, hvis de klikker på linket.

 

Google ligger vægt på de ord, som er markeret i ankerteksten, hvilke betyder at du ved korrekt brug af ankertekster i din linkbuilding, kan få bedre placeringer i Google.

 

Et overdreven brug af samme ankertekst, vil kunne give den modsatte effekt, og du vil kunne risikere at blive straffet af Google istedet.

 

Det er derfor vigtigt, at bruge forskellige ankertekster i din linkbuilding, så du undgår at blive straffet af Google.

 

Typer af ankertekster

Lad os sige, at vi skal lave linkbuilding til https://mekanikere.dk/bilreparation/ der laver bilreparationer, og vores primære søgeord er ”Bilreparation”.

 

  • Exact-match – Er en ankertekst der indeholder det søgeord, du vil have siden til at ranke på Eksempel: Bilreparation

 

  • Partial-match – Er en ankertekst der indeholder en variation af søgeordene, men ikke i samme rækkefølge. Eksempel: Få tilbud på reparation af din gamle bil

 

  • Phrase-match – Er en ankertekst hvor søgeordet er indgår, sammen med noget omkringliggende tekst. Eksempel: Bestil tid til bilreparation.

 

  • Naked url – En naked URL ankertekst er, hvor hjemmesides URL bliver brugt til ankertekst. Eksempel: https://mekanikere.dk/bilreparation/

 

  • Branded – En branded ankertekst er, en ankertekst med firmanavn. Eksempel: Mekanikere.dk

 

  • Generisk – En generisk ankertekst er, hvor der bliver brugt ankertekster, der ikke har relevans eller tilknytning til søgeordet. Eksempel: klik her, køb her, se mere.

 

Link attributes – Fortæller Google om hvorvidt linket skal havde værdi og hvor meget værdi et link skal havde

Der er stor forskel på et links værdi alt efter, hvilken link attribute linket er markeret med.

 

Indtil September 2019 har der kun været 2 link attributes, men i September 2019 introducerede Google to nye link attributes.

 

Disse nye link attributes har til formål at markere sponsoret, betalt links og bruger genereret indhold.

 

Disse fire link attributes, skal bruges i forskellige situationer, og mængden af link juicen er også vidt forskellig, alt efter hvilke attribute der er blevet brugt til et link.

 

Link attributes

”dofollow”

Et “dofollow” link videregiver link juice til den linkede hjemmeside, og er den link attribute der giver et link mest værdi.

 

”nofollow”

Et link der er markeret som ”nofollow” giver ingen linkjuice videre til den linkede hjemmeside.

 

”sponsored”

Et link der er markeret som ”sponsored” skal bruges til at markere sponsoreret og betalte link. Et link der er markeret som ”sponsored” giver link juice, bare ikke så meget som et “dofollow” link.

 

”ugc”

UGC står for ”User Generated Content” og skal bruges til at markere links i forum indlæg og kommentarer.

Denne markering nedgraderer linkjuicen der kommer fra links med denne attribute.

 

3 Gratis og stærke links du selv kan lave

Vi har lavet en liste med tre stærke links du nemt selv kan bruge til linkbuilding.

 

Disse tre links har alle en høj domain rating, og kan laves på kort tid.

 

Minecookies.org – Domain rating: 90. Refering domains: 16.998.

Du kan få et link fra https://minecookies.org/ ved at tilføje cookies på din hjemmeside, og dermed sende en tilmelding til minecookies.org. Når de har gennemgået din ansøgning, vil din hjemmeside komme på deres hjemmeside med et do-follow link til din hjemmeside.

 

Webshop-maerket.dk – Domain rating: 72. Refering domains: 595.

Hvis du har en webshop, kan du få et link fra webshop-maerket.dk ved at tilmelde dit site og indsætte deres badget på din hjemmeside.

 

Thehub.dk – Domain rating: 53. Refering domains: 447.

Du kan lave en start-up profil på thehub.dk, og i denne profil vil der være mulighed for et do-follow link til din hjemmeside.

Onlinebloggen
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart