Online markedsføring på sociale medier
Markedsføring har ændret sig enormt meget over de sidste årtier. I For ikke mere end 10-20 år siden var den typiske måde at markedsføre sig på gennem fysiske annoncer man kunne have hængende rundt omkring i byen, og senere hen digitale reklamer i fjernsynet. Med ankomsten af sociale medier er der dog kommet en helt ny form for online markedsføring, som er ekstremt effektivt.
Målrettede kampagner på sociale medier
En af de klart største fordele ved at lave markedsføringskampagner på sociale medier er, at man kan lave kampagner der er ekstremt målrettet. Du kan målrette dine kampagner helt ned til fritidshobbyer, indkomstniveau, alder og køn, og meget mere. Det betyder også at du kan få langt mere ud af dit budget, da du kun skal bruge penge på at markedsføre dig over for personer der nemt kunne være en potentiel kunde for dig.
Hvis du f.eks. har et tilbud på billigt proteinpulver, så kan du lave en markedsføringskampagne overfor personer, som træner, har købt proteinpulver før, har liket mange forskellige proteinpulver mærker på Facebook, og som er i den rigtige geografiske lokation i forhold til dit tilbud. Du kan altså målrette dig meget specifikt i forhold til hvad du lige præcis sælger.
Skab loyale kunder
Derudover er der den fordel, at markedsføring på sociale medier giver dig mulighed for at skabe meget loyale kunder. Gennem sociale medier kan du lave opslag og content på løbende basis, og skrive med dine følgere, samt engagere dine kunder. Dette giver dig muligheden for at få kunderne til at danne et tættere forhold til dig virksomhed og dit brand, hvilket drastisk øger chancen for at de vælger at købe fra dig igen næste gang de mangler proteinpulver. Langsomt som du får bygget en større og større følger base op på de sociale medier, så kan du også lave gratis opslag, og faktisk genere salg uden at skulle bruge penge på markedsføring.
Forskellige typer sociale medier
Der er mange forskellige typer sociale medier, og på hver platform kan du lave forskellige former for markedsføring. Facebook er klart den største markedsføringsplatform, og her kan du lave næsten alle slags former for markedsføring. Derudover er det Instagram, hvor du kan benytte dig af reklamer i deres feed og stories. På YouTube kan du lave videoreklamer, som bliver, vist inden en video begynder. LinkedIn er en virkelig god platform, hvis dit mål er at sælge B2B. Det er altså vigtigt, at huske på, at du skal planlægge din markedsføring alt efter hvilket platform du laver den på.