Sådan tjener du flere penge i din webshop!
Som webshop ejer er det vigtigt at have godt styr på sine tal, så du har indsigt i dine data og kan tage gode beslutninger baseret på netop dataen. Det kan i sidste ende være årsag til, at du kan omsætte for mere på din webshop. Men hvordan gør du det, og hvilke tal er relevante at kigge på, når det handler om at øge omsætningen?
Det er nemlig nemt at komme til at tro, at mere omsætning kun kan skabes ved hjælp af et større marketingbudget, så der kan komme mere trafik ind på din webshop. Det er bestemt også en mulighed, men før du opjusterer dit marketingbudget, for at nå dine mål for årsomsætning, bør du også kigge på dét at lave optimering af konverteringsrate. Ved at øge din konverteringsrate, kan du nemlig få meget mere ud af den eksisterende trafik, som du allerede har på din webshop.
Hvordan øger man sin konverteringsrate på sin webshop?
Din konverteringsrate afspejler, hvor stor en procentdel af alle besøgende på din webshop, som gennemfører et køb. Når du vil øge din konverteringsrate, handler det i grove træk om, at optimere elementer og design på din webshop, så det bliver nemmere for dine besøgende at gennemføre et køb. I virkeligheden skal det være så nemt og intuitivt som muligt, så færre og færre springer fra eller helt klikker sig væk fra din webshop.
Måske undrer du dig over, om det nu også kan gøre den store forskel, at 0,5% flere af de besøgende gennemfører et køb – men der skal der ikke være nogen tvivl om, at det gør en kæmpe stor forskel. Både fordi du ikke skal hælde flere penge i dit marketingbudget, og fordi du tjener endnu flere penge, på besøgende du allerede i forvejen har. Blot en lille procentdel kan derfor gøre utrolig meget, under den forudsætning at du bare har en smule omsætning og besøgende i forvejen.
Hvad er den gyldne opskrift på en høj konverteringsrate?
Du øger din konverteringsrate ved at kombinere erfaring, data og tests. Det er tre afgørende elementer, for at kunne foretage succesfuld optimering af din konverteringsrate. Det handler nemlig om at kigge på den nuværende data, og opsætte nogle hypoteser for, hvordan du kan forbedre de nuværende tal. Disse hypoteser skal så testes, og her er det vigtigt, at du kigger på, om dine hypoteser skaber nogle væsentlige forskelle i dataen. På den måde får du nemlig be- eller afkræftet, om de hypoteser du har opsat, er rigtige. Er de dét, så kan du vælge at implementere dem på din webshop, og det vil derefter få indflydelse på dine besøgende og antallet af konverteringer.
Det, der også er vigtigt at huske er, at det kræver en god indsigt i, hvad det er for nogle hypoteser, der skal testes. Det er nemlig utrolig forskelligt fra webshop til webshop, hvad der virker godt, og hvad der virker knap så godt. Dette fordi, det oftest er forskellige målgrupper, nicher, produkter osv, som hver især skal formidles og sælges på forskellige måder. Derfor er det altid en god idé at rådføre sig ved et bureau, der har erfaring med konverteringsoptimering, inden du går i gang.