Som virksomhed SKAL du være til stede online for at være konkurrencedygtig i den digitaliserede verden
Som virksomhed SKAL du være til stede online for at være konkurrencedygtig i den digitaliserede verden
I den nymoderne digitaliserede verden er en online tilstedeværelse vigtigere end nogensinde før. For få år siden gav det mest mening at hænge en stor plakat på en plads, hvor mange mennesker færdes, da det var her deres målgruppe med størst sandsynlighed kunne være. Sådan er det ikke længere.
I denne tidsalder bruger danskere i gennemsnit 3,5 time på sociale medier hver dag. På denne måde træder sociale kanaler i kraft som værende et af de vigtigste, og ikke mindst effektive, områder at markedsføre virksomhed, brand, produkt og service på.
Online markedsføring gør gennem analyse af brugeradfærd, massive datastrømme og en aktiv brugerkreds, det muligt at målrette mere konkret end nogensinde før, som betyder at du kan rette plet på din målgruppe
Det er også de fleste virksomheder, der har potentiale online. På tværs af de forskellige medier er der nemlig forskellige interesseområder. TikTok er underholdningsbaseret, hvilket kan gavne din kunderelation, mens LinkedIn f.eks. er drevet af det professionelle segment, som gør mediet perfekt til leadgenerering og annoncering målrettet specifikke virksomheder eller jobtitler. Læs mere om LinkedIn-annoncering her.
Dét, der også gør digital markedsførings særligt attraktivt, er den lave adgangsbarrierer og tilgang til målretning, der sikrer dig at ‘du rammer rigtigt’. Det kræver nemlig ikke store aftaler eller forpligtelser at træde ind i den digitale verden som annoncør. Man kan nemlig komme i gang med vision, en smule teknisk viden (og måske noget professionel rådgivning til at komme bedst fra start).
En primær forskel mellem digital og ‘klassisk’ markedsføring er nemlig at man kan afrapportere resultater direkte til kampagner. Man kan altså helt decideret afskrive hvor mange køb, hvor meget købene koster, hvilke engagementsrater ens kampagner har, og meget mere.
Dette er også en stor årsag til at så mange virksomheder konsekvent investere så store summe i digital markedsføring. Kunderne er til stede digitalt, så selvfølgelig følger diverse virksomheder med.
Om du er en nystartet e-commerce med fokus på at opbygge brand awareness (og selvfølgelig køb), eller en etableret B2B-forretning, der har behov for at skabe leads af høj kvalitet, så er digital markedsføring det rette sted at træde ind.
Lad os se på en målgruppe af beslutningstagere i store industrielle virksomheder, hvor købsrejsen er væsentligt længere end den klassiske; her ville mange antage at sociale medier ikke er det rette sted at være, da de er underholdningsorienterede og måske endda ‘useriøse’?
Det ville være ukorrekt.
Især i dette eksempel ville en mere kompleks strategi, på et medie som LinkedIn, være en stærk måde at tilgå målgruppen. Du har på platformen mulighed for direkte at henvende dig til beslutningstagere med forretningsorienteret content. På LinkedIn er det i højere grad professionelle profiler som annoncører henvender sig til, og brugerne vil derfor på denne platform have et anderledes mindset end på sociale medier som Facebook og Snapchat.
Vigtigheden af at indtræde på sociale medier som virksomhed bliver større hver dag. Uden en digital tilstedeværelse er du ikke længere hvor dine kunder er, hvilket betyder at du ikke maksimerer din virksomheds potentiale. En solid online markedsføringsstrategi er i en højteknologisk verden kritisk for at være konkurrencedygtig og opnå langsigtet succes.