4 tips til at vælge et godt domæne til din nye hjemmeside

af | nov 1, 2020 | Blog | 0 Kommentarer

4 tips til at vælge et godt domæne til din nye hjemmeside

Når du skal vælge et domæne til din nye virksomhed, så er det vigtigt, at vælge et domæne der er SEO-venligt, troværdigt, og genkendeligt.

At vælge det rigtige domæne kan være svært, da mange af de gode domæner allerede er taget, men hvis du er lidt kreativ, så kan du sagtens finde gode unikke domæner.

Mange nybegyndere starter med et dårligt domæne, som ikke er SEO-venligt, troværdigt, eller genkendeligt.

Denne begynder fejl kan resultere i, at din hjemmeside aldrig får nævneværdigt trafik og omsætning.

Men frygt ej.

Vi vil i dette indlæg komme med fire tips til, hvordan du finder det rigtige domæne til din virksomhed, som også er SEO-venligt.

 

Hvad er et domæne?

Et domæne er din hjemmesides navn på internettet, og er det navn, folk skal skrive i deres internet browser for at komme ind på din hjemmeside.

Der findes mange forskellige domæneendelser nogle af de mest kendte er:

.dk

.com

.nu

.co.uk

.net

.domains

osv.

De fleste danske hjemmesider vælger et .dk domæne som f.eks. https://danish.dk/, men flere hjemmesideejere er også begyndt at bruge andre domæneendelser som f.eks. https://danish.domains.

Så når du skal vælge et domænenavn, skal du altså ikke kun tage stilling til domænenavnet, men også hvilken domæneendelse dit domæne skal havde.

 

Hvorfor er det vigtigt med et godt domæne?

Når du vælger et godt domænenavn, så øger du virksomhedens chance for succes online.

Her er tre gode grunde til, hvorfor det er vigtigt med det rette domænenavn fra starten:

  • Det definerer dit brand – Et godt domænenavn øger chancerne for ”Brand Awareness” og holder på dine kunder.
  • Det giver troværdighed til din hjemmeside – Det første en besøgende på din hjemmeside kigger efter, er dit domænenavn, og om hvorvidt det lyder troværdigt.
  • Øger din klikrate – Et godt domænenavn hjælper med at øge din klikrate (CTR), og øger antallet af besøgende fra søgemaskinerne.

Eksempler på gode og succesfulde domænenavne: Google, Facebook, BT, Ekstrabladet, osv.

4 tips til et SEO-venligt domæne

Vi har samlet vores fire bedste tips til, at finde et godt SEO-venligt domæne, så du har de bedste forudsætninger for at komme frem på Google.

Bedre placeringer i Google er lig med mere trafik og omsætning, så hvorfor ikke sikre dig, at din hjemmeside har de bedste forudsætninger fra start?

Følg vores fire tips, og så er du hjulpet godt på vej til et godt domæne.

 

1. Find et kort domænenavn

Prøv at hold dit domænenavn så kort som muligt da et kort domænenavn er super nemt at huske i forhold til et langt domænenavn.

Vi anbefaler at holde et domænenavn på alt mellem 6-14 bogstaver, så er du sikker på det ikke bliver for langt eller kort for den sags skyld.

 

2. Undgå bindestreg og tal i dit domæne

Når du vælger et domænenavn, så er det altid bedst at vælge et domænenavn uden bindestreg og tal.

Et domænenavn med bindestreg eller tal er svært for dine besøgende at huske, hvilke kan resultere i at dine besøgende ikke finder din hjemmeside.

Når du vælger et domænenavn, skal det altså være nemt for dine besøgene at huske, og de skal ikke bruge tid på at huske, hvilke tal der var i domænenavnet, eller hvor bindestregen skulle være i domænet.

 

3. Domænenavnet skal være nemt at stave og huske

At finde et domænenavn der er nemt at huske, er yderst vigtigt for din online succes.

Hvis du har et komplekst domænenavn der er svært at stave og huske, så vil du gå glip af besøgende på din hjemmeside.

Specielt de besøgende der allerede har besøgt din hjemmeside, og ønsker at besøge den igen men desværre ikke huske hvordan dit domænenavn staves eller finde din hjemmeside på Google.

Og i disse tilfælde vil din virksomhed gå glip af både besøgende og omsætning, hvilke ikke er hensigtsmæssigt.

 

4. Undgå Æ, Ø eller Å i dit domænenavn

På trods af at det er muligt, at vælge de danske speciel bogstaver æ,ø og.å i domænenavne, så bør du undgå det.

Der er en række begrænsninger, i forhold til disse domæner når vi snakker SEO, og gør hele SEO-processen lidt mere avanceret end et domæne uden disse bogstaver.

Men når det så er sagt, så bør du vælge et domæne med æ,ø eller å, hvis det giver mening for dig!

Der er dog nogle forholdsregler, du skal følge, hvis du vælger et domæne med æ,ø eller å.

Hvis det giver mening for dig med et æ, ø eller å domæne, så er det vigtigt, at du også køber et domæne uden æ,ø eller å, der minder meget om det andet domæne.

Det domæne uden æ, ø eller å skal være dit hoveddomæne, og så skal der laves en 301 redirect fra dit domæne med æ, ø eller å til dit domæne uden disse bogstaver.

På den måde kommer du ud af alle problemer, som måtte være med et domæne med æ, ø eller å.

5b0a053fc35856edb07103e9f655f291?s=96&d=mm&r=g

Anders Vajhøj

Hej mit navn er Anders Vajhøj, og jeg er uddannet i international handel og markedsføring. Jeg har + 8 års erfaring med hjemmesider, og arbejder til dagligt med at udvikle hjemmesider.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *