Sådan skriver du SEO-tekster
Skal du i gang med at skrive tekster til din hjemmeside, så bør du tænke SEO ind i dine tekster, så du øger chancen for, at dine artikler får bedre placeringer i Google.
Bedre placeringer søgemaskinen giver flere besøgende, hvilket jo er formålet med at lave en artikel i første omgang, så det giver god mening, at tænke SEO ind i din tekst skrivning.
Denne artikel er lavet i samarbejde med massagegun.dk
4 gode råd og tips til at skrive en SEO-tekst
Der findes mange forskellige råd og tips til, at skrive SEO-tekster, og i denne artikel vil vi komme med vores fire bedste råd og tips til at forbedre dine tekster, ved at implementere disse tips og råd til at skrive SEO-tekster.
Start altid med en søgeordsanalyse
Før du begynder at skrive en tekst til din hjemmeside, så er det en god ide, at undersøge om der overhovedet er nogen, der søger efter det du skal til at skrive.
Der findes flere værktøjer på nettet, som kan bruges til at finde søgeords volumen til, på netop det søgeord du ønsker at skrive om.
Værktøjer du kan bruge til søgeordsanalyse:
- Storybase
- SemRush
- Rank Tracker
- Google Ads
- com
Med disse værktøjer kan du nemt og hurtigt undersøge søgeordsvolumen på de søgeord du tror dine besøgende søger efter, når de skal se din artikel.
Når du har fundet 1-2 søgeord, der har nok søgevolume, så er det tid til at skrive din tekst.
Inkluderer søgerord i H1 og underoverskrifter
Nu har du fundet 1-2 søgeord, hvor det ene søgeord skal bruges til din H1 overskrift, og gerne så langt til venstre som muligt.
Ved at implementere dit primære søgeord i din H1 overskrift, fortæller du Google, hvad din artikel omhandler, hvilket Google belønner med bedre placeringer.
Et andet godt råd er, at inkludere det primære søgeord i en underoverskrift, samt inkludere dit sekundære søgeord i en underoverskrift.
Del teksten op i afsnit og brug søgeord
Hvis du deler din tekst op i mindre afsnit, så teksten bliver nemmere at læse for dine brugere, hvilket gerne skal resultere i, at dine besøgende bliver længere tid på din hjemmeside.
Derudover er det en god ide, at tilføje det primære og sekundære søgerord i dine afsnit, men husk du ikke skal overdrive, da Google i værste tilfælde vil straffe overoptimeret SEO-tekster.
Link til autoritetssites
Det er en god ide, at implementere nogle links til relevante autoritetssites, da det vil give din artikel, mere autoritet i Google’s øjne, hvilket bliver belønnet med bedre placeringer i søgemaskinen.
Det er vigtigt, at dine links er til relevante autoritetssites, så det passer til netop din artikel.